előbb fotózunk, aztán eszünk.

  • Ételfotózás_insta
  • Ételfotózás-fb
  • ételfotózás_pinterest

Az oldalon látható képek valódi ételekről készülnek és fotózás után mindig megesszük őket. 

Partnereim:

© 2018 by Szöllősi Kiss Orsi

Elérhetőségeim:

Szöllősi Kiss Orsi

Telefon: 20/460-4321

Email: szollosiorsi@gmail.com

Insta: https://www.instagram.com/elobbfotozunk_aztaneszunk/

Fb: facebook.com/foodfolio.hu

YT: https://www.youtube.com/watch?v=mhG5Peoz-Dw&t=2s

Általános szerződési feltételek és adatvédelmi nyilatkozat: itt.

Mit csinál egy ételfotós?

October 3, 2018

Az unalmas, egyszerű és valótlan válasz az, hogy ételt fotóz. Persze, azt is, de ennél sokkal összetettebb a dolog. És én pont ezt imádom benne.

 

Éttermi fotózásnál előfordul, hogy tényleg csak annyi a feladat, hogy az eléd rakott ételt lefotózd, de tapasztalataim szerint ez a legritkább. A következő pár percben elmesélem neked a leggyakoribb ételfotózási helyzeteket, és hogy mit csinálj, ha ilyen feladattal találnak meg. 

 

Minimalista megoldás – ne hidd, hogy csak exponálni kell

 

Az exkluzív helyeknél kedvelt az az út, hogy minden ételt számára előnyös szögből, minden kiegészítő nélkül lefotóznak és kész.  Egyszerű és elegáns, a közösségi oldalakon egységes összképet biztosító megoldás, de a fotós számára rém unalmasnak tűnő feladat. De csak tűnő.

 

     KNRDY

 

Mit csinálj:

 

Sokszor az egyszerűnek tűnő feladat a legösszetettebb! Alakíts ki olyan világítást, hogy az étel szinte megszólaljon!

Ez az a helyzet, ahol talán még én is elgondolkoznék a lámpás világításon, mert a kifinomult, műalkotás-jellegű tálaláshoz remekül passzolnak az aprólékosan beállított mesterséges fények.

 

Hétköznapi minimál

 

Van persze egy másik vonal is, amikor egy hétköznapibb vendéglő akar jó minőségű, de egyszerű képeket. Ennek is megvan a maga helye, itt simán használhatsz természetes fényt. Ezekben az éttermekben talán még nem elég bátrak a hangulatfotókhoz, vagy a vendégeik nem kedvelik azt a stílust, de már tudják, hogy egy-egy jó fotó mennyivel több vendéget vonz, mint a teljes menü vacak képeken bemutatva. Tök jó lehetőségek vannak!

 

                                                SiLverKart Gokartpálya

 

Mit csinálj:

 

Fotózd le az ételeket, ahogy megbeszéltétek, de itt ne fejezd be!

Két étel között vagy amikor az időd engedi, készíts néhány hangulatfotót: kérj meg valakit, hogy kanalazzon bele az ételbe, kukkants be a konyhára, és fotózd le a tálalást, stb.

 

A lényeg, hogy adj ajándékba néhány olyan fotót, amelyek eltérnek a megrendelő által kért stílustól: mutasd meg nekik, hogy az ő választásuk is jó, de lehetne még jobb is! Így egyrészt te sem uncsizol, másrészt bátorítod őket, hogy nyissanak egy frissebb, vendégeket vonzó irány felé, ami mindenkinek jó. 

 

Izgi életképek az étteremből

 

Mostanában az a leggyakoribb, hogy a vendéglátóhelyeken hangulatfotók készülnek, na ez nagyon izgalmas!

 

Itt is kapsz egy szépen tálalt ételt, de már belenyúlhatsz az összképbe, lehet önteni, szórni, kanalazni, lehet kéz vagy egész ember a képen. Itt már megjelenhet akár a helyszín is, mint háttér.

 

                                                        Desszertpince

 

Ez elég összetett és igazi kihívást jelentő feladat, hiszen hozott anyagból kell dolgozni, a hely adottságait kell minél jobban kihasználni, mégis kicsit beleviheted a saját stílusodat.

 

Mivel a fotózások jórészt napközben zajlanak, amikor vendégek is vannak, nem célszerű óriási lápmákkal bohóckodni, sokkal praktikusabb kisebb vakukat vagy leginkább természetes fényt használni. (Meg persze szebb is, de én a természetes fény elkötelezett híve és rajongója vagyok, szóval ez ízlés kérdése)

 

Tehát az éttermi fotózásban hihetetlen lehetőségek vannak, hiszen kapsz egy kész ételt, gyönyörűen tálalva és úgy kell ezt visszaadnod a nézőnek, hogy a képet nézve érezze a hely hangulatát, szinte már az orrát csiklandozza az étel illata és felkeltsd benne a vágyat, hogy ő is ott akarjon ülni.

 

Ok, ez tulajdonképpen minden ételfotónál feladat, de talán itt a legérdekesebb, hiszen az étel, a tálalás adott, a környezetet viszont a hely adottságaiból te teheted hozzá.

 

                                                          Sweet Dreams

 

Mit csinálj:

 

Előre beszéld meg, hogy a személyzetből lesz-e valaki, aki segít neked, és ha igen, az ő keze legyen tökéletesen rendben. Töredezett lakk, koszos köröm, minden ujjon gyűrű nem fotóra való!

 

A vendégek könyörtelenül számon kérik, ha nem az van a tányéron, mint a fotón, úgyhogy

  • csak óvatosan túrd szét az ételt,

  • ne az utolsó falatot fotózd,

  • a látvány kedvéért ne turbózd fel az ételt dupla adag dekorációval (ha a vendég 3 szem málnát fog kapni a süti tetején, akkor a képen ne 2, és ne is 4 ne legyen, mert beleköt! Hihetetlen, és mennyi ilyen sztorit hallok!)

                                                              Pékpont

 

Ha a tálalásnak van olyan fázisa, ami már a vendég előtt történik, pl ráöntik a levet az ételre, ezt már fotózhatod is.

Csomó helyen van már hamburger az étlapon, amit stílusban nem feltétlenül passzoló tányéron szolgálnak fel. Fotón ezt nem kell megmutatni, bátran add valakinek a kezébe a hamburgert, szendvicset, ahogy majd a vendég is enni fogja. Rengeteg ilyen példát sorolhatnék, de szerintem már érted, miről beszélek.

 

Nézz körül, van-e a helynek olyan jellegzetessége, hangulati eleme, érdekes belsőépítészeti megoldása, ami nem vonja el teljesen a figyelmet az ételről, de kiváló háttér lehet. Kicsi mélységélességgel, továbbra is az ételre fókuszálva, de mutasd meg!

 

                                                   Hunyadi Lakásbisztró

 

Magazin, könyv, kiadvány fotózása

 

Itt kezdődnek az igazán fincsi dolgok :D

 

Amikor külföldön készül egy menő magazin vagy sikeresnek szánt szakácskönyv, akkor egyetlen fotón minimum 4 ember dolgozik.

  • az ételstylist, aki beszerzi a legeslegszebb alapanyagokat, valamint profi módon tálalja az elkészült ételt

  • a szakács, aki elkészíti a fogásokat: a húst nem süti túl, az zöldség szép élénk marad, tudja, meddig kell verni a habot, hogy ne törjön…..stb

  • a prop stylist, akire szerintem nincs is magyar kifejezés, vagy talán kellékesként lehetne fordítani. Az ő dolga, hogy a kiegészítőket, terítőt, tányért, tálakat, poharakat, evőeszközöket, mindent beszerezzen, ami az adott ételhez és a könyv/magazin stílusához is maximálisan passzol

  • a fotós, aki felel a fényekért, a színhelyességért, az élességért, az utómunkáért…tehát a jó fotóért.

  • mindezeket összefogja és a koncepciót megálmodja a művészeti vezető ésvagy főszerkesztő.

 

                                               Pulykatrend - ÉVA magazin

 

 

Namost ez itthon többnyire úgy néz ki, hogy a fotós és a szakács közösen megnyeri az étel tálalását, a komplett dekoráció, hangulat kialakítása, az ehhez szükséges eszközök beszerzése, valamint a fotózás pedig a fotós feladata. Vagyis 3,5in1.

 

Hasonló feladat, amikor nem a recepteken van a hangsúly, hanem a kész ételen vagy a felhasznált alapanyagokon, mondjuk egy élelmiszeripari cég magazinja esetében. 

Ilyenkor a fotós feladata 4in1 lesz, hiszen a főzéstől a kész fotóig övé a folyamat.

 

Elég izgalmas, ugye?

 

      Ugyanaz a torta a Ringier Axel Springer lapjaiba (bal) és az instámra (jobb) :)

 

Mit csinálj?

 

Először is gondolod végig a folyamatot.

 

Ha folyamatosan vannak vagy szeretnél ilyen jellegű feladatokat, akkor érdemes bevásárolnod kiegészítőket: rengeteg cuccra lesz szükséged, ami a milliós fotós felszerelés mellé még egy kisebb vagyon, így figyeld az akciókat, nézz körül bolhapiacokon, de ne vásárold fel a fél világot csak azért, mert olcsó! (Az alapfelszerelésekről külön írok majd részletesen, mert elég nagy téma.)

 

Egyeztesd, hogy milyen ételek lesznek, hol fog megjelenni, az adott sajtóterméknek kik az olvasói, hiszen nem mindegy, hogy pogácsa lesz a Kiskegyed konyhájába vagy pulled pork hamburger a Jamie magazinba.

Nagyon fontos különbséget tenni, mert az olvasókat más érdekli, mást szeretnének látni, más tetszik nekik. Mindig az olvasót kell kiszolgálnod és nem az éppen aktuális divatot vagy a saját ízlésedet lenyomni a torkán.

 

Ez persze nem jelenti azt, hogy nem mutathatsz újdonságokat pl egy idősebb olvasótábornak.

Dehogynem!

 

A média feladata többek között éppen az edukáció és az ízlés formálása: ahogy a búzaliszt mellett megjelenhet a rizs-, tönköly- vagy kókuszliszt a receptekben, úgy a képi világ is frissülhet!

 

Nem kell mindenre citromkarika és petrezselyem, elmaradhat a kockás abrosz, használhatsz modernebb tányérokat, a háttérben csökkentheted a nyers alapanyagok bemutatását, de ne akarj rögtön light and airy ételfotókat. Ahogy a kókuszliszt meg a quinoa, úgy a trendi teríték sem lesz azonnal a közönség kedvence, de kis lépésekben meg lehet, sőt meg kell őket ismertetni ezzel a világgal is.

 

                                         mákosguba - light and airy stílusban

 

Nézd meg a magazinok számára készített fotóimat és az insta oldalamat: nem sok hasonlóságot fogsz találni, hiszen míg a magazinos képek az olvasók ízlésére vannak szabva, addig az instámra olyanokat teszek, amik teljesen az én hangulatomat, stílusomat tükrözik.

 

Tehát, csak akkor kezdj el kiegészítőket vásárolni, ha már tudod, hogy nagyjából milyen végeredmény a cél, és otthon/ismerősöknél nincsenek felhalmozva olyan tárgyak, amikre szükséged lesz.

 

Ezután sem maradsz feltétlenül egyedül a feladattal:

  • a tálalásban bátran kérd a szakács segítségét

  • lapozd át az adott magazin korábbi számait

  • nézz körül az interneten, hogy hasonló ételeket hogyan tálalnak

  • rajzolgathatsz is

Kezdő fotósként nagyon sokat rajzoltam, javaslom neked is, mert sokat segített abban, hogy előre átgondoljam az ételek és dekorációk elhelyezését, ne fotózáskor derüljön ki, hogy valami nagyon kéne, de nagyon nincs, és fel is gyorsította a munkát.

 

Ma már erre nem feltétlenül van szükség: a Kiskegyed Konyháját és a Blikk Nők konyhát majd’ 4 évig fotóztam, és ez idő alatt rengeteget tanultam. Pl azt, hogyan lehet 15 ételt 30 különböző tálalással szűk 6 óra alatt lefotózni úgy, hogy nem a saját stílusomat jelenítem meg, hanem a főszerkesztők és az olvasók ízlésének teszek eleget.

 

11 karakter

 

A címben feltett kérdést megválaszolhattam volna mindössze 11 karakterben úgy, hogy ételt fotóz, de most már te is látod, hogy ez miért nem lett volna igaz.

 

És akkor még nem is meséltem az olyan esetekről, amikor az étterem vagy cukrászda tulajdonosának rögtönzött marketing oktatást tartok, meggyőzöm az insta hasznosságáról, közösen új, instapozitív sütit találunk ki, megoldást keresünk az üzletmenet mindennapi akadozásaira…. és a leglényegesebb még így is majdnem kimaradt: az ételfotós bizony ESZIK! De erről és a szórakozásból készített fotókról, ételekről majd egy másik alkalommal mesélek...

 

Na, mit gondolsz? Szívesen lennél ételfotós? :D

Please reload

Hello,

Szöllősi Kiss Orsi vagyok, ételfotós

Szakácsoknak, gasztrobloggereknek, hobbifotósoknak segítek gusztusos, nyálcsorgató, vevőmágnes ételfotókat készíteni.

 

Csak igazi ételeket fotózok, természetes fényt használok, ezt tanítom meg neked is.

Kategóriák

Keresel valamit?

Nem találod? 

Írj és segítek! 

Legnépszerűbbek

Please reload

Csatlakozz facebook

csoportunkhoz!

Rólam mondtátok

Farkas Zoltán

Bedford Hotel Sidmouth UK

 

Tizenpár éve vendéglátózok és fotózgatok is (étel és természet 😉 ) az utóbbi időben mióta a saját kis webshopomat építgetem munka mellett kb meghalni sincs időm, de erre a blogra szívesen feliratkoznék. Ha felszabadul egy kis időm lehet még a tanfolyamod is megnézem 😉 
Szóval sok sikert!

Kádár Timi

tartalommarketing szakértő

 

Elképesztő jó, Orsi, nagyon jó a stílus, és érdekes a téma, nem lerágott csont, pedig tudod, hogy nem fotózok, kaját pláne nem, és így is magával ragadott, és a profizmusod, odaadásod is a szakmád iránt. Én nagyon régen mondtam, hogy milyen jól írsz, a hírleveleket is, úristen, mennyi önjelölt nagyképű de tehetségtelen "tartalomszakértő"-vel lehetne cserélned egy ki tudást önbizalomért.

Papp Rudolf

www.OnlineBiznisz.hu

 

Ez a videó tökéletesen leírja a kajafotózáshoz való viszonyomat: https://www.youtube.com/watch?v=Y0aIAwGoEmU

Szóval innen indulunk... és már 20 perce a blogodt olvasom :D
Szakmailag nem tudok hozzászólni, de mint egyszeri júzert, rettentően leköt!

Sziné Horváth Beáta

szállásmarketing szakértő és inbound marketing kampányok kivitelezője

www.szibea.hu

 

Ittam a szavaidat, nagyon jó a stílus! Gyönyörűek a képek.

Kováts Ildikó

Nagyon, nagyon tetszik! :) Egy bibibe futottam, hogy mobilról kicsit lassan töltött be.

Ajánlatot kérek: